Reëlle 4e Prikkel

Foutje, bedankt!

Slachtoffers medische fouten willen openheid en erkenning

Sorry!

Sorry!

Slachtoffers van medische fouten willen een snelle en adequate reactie van de arts of de verpleegkundige. Dat concluderen de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) in hun onderzoek "Ervaringen van mensen met klachten over de gezondheidszorg".

 

Niet iedere klager eist genoegdoening voor wat hem is overkomen. Veel mensen zijn al tevreden met aandacht voor hun klacht of verhaal. Maar daar ontbreekt het vaak aan, zo blijkt uit het onderzoek. De meeste mensen die een klacht indienen, willen dat wat hen is overkomen, anderen niet overkomt. Ze willen dat de klacht hoger in de organisatie terecht komt, zodat het ziekenhuis of de zorginstantie er wel iets mee móet doen.

 

Opmerkelijk is dat zelfs nadat een klacht gegrond is verklaard, veel klagers nog niet tevreden zijn. Hulpverleners laten ook dan nog niets van zich horen. Wat dat betreft is er niet veel veranderd sinds het vorige onderzoek uit 2004...

 

Geïnteresseerd in het volledige artikel?

 

Bron: NPCF


REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE