REËLLES NIEUWS

Mensen zijn geprogrammeerd tot kuddegedrag

Wil jij bij de groep horen?

Wil jij bij de groep horen?

Mensen willen graag bij de groep horen. Maar wat gebeurt er als je eigen mening afwijkt van de groep waar je bij hoort of wilt horen? Onderzoek in Groot Brittanië laat zien dat onze wil om bij de groep te horen onze vaardigheid om zelfstandig keuzes te maken beschadigt.

Onderzoek aan de University of Exeter, toont dat mensen sociale informatie, bijvoorbeeld ‘wat doet mijn buurman’ belangrijker vinden in het maken van een beslissing dan wat ze zelf zien in de omgeving. “Het meegaan met de groep kan handig zijn”, zegt dr. Colin Torney: “Wanneer je een nieuwe telefoon wilt kopen, of welke kant je op moet rennen als je in gevaar bent. De echte uitdaging begint wanneer je eigen mening verschilt van die van de groep.”

GROEPSDRUK
Dr. Colin Torney vervolgt: “Ons onderzoek heeft aangetoond dat mensen veel waarde hechten aan sociale informatie, en anderen meer kopiëren dan ze zouden moeten.” De onderzoekers gebruikten een rekenkundig model om te kijken hoe sociale informatie wordt gebruikt in groepen. Daaruit blijkt dat individuen meer waarde hechten aan wat de buurman doet, dan wat er in de omgeving gebruikt. Het kopiëren van wat de ander doet lijkt de sociale norm te zijn. Dit kan tot gevolg hebben dat er collectief verkeerde keuzes worden gemaakt.

EXPERIMENT VAN ASCH
Dat mensen zich voegen naar de groep, is in 1950 aangetoond in het experiment van Asch. In dit experiment wordt een proefpersoon in een groep acteurs geplaatst. Vervolgens krijgt de groep een lijn te zien en moeten ze uit drie andere lijnen kiezen welke even lang is. De acteurs hebben de opdracht allen hetzelfde verkeerde antwoord te geven. In de meeste gevallen gaan de proefpersonen uiteindelijk mee met het verkeerde antwoord, zoals te zien in dit filmpje.

HUIDIGE TOEPASSINGEN
In de reclamewereld wordt dit principe al volop toegepast. “Negen van de tien vrouwen zou dit product aanbevelen aan een vriendin!” Ook zijn er ontwikkelingen waarin websites in de toekomst een banner kunnen laten zien dat Facebook-vrienden een pagina leuk vonden. Stel je voor dat je op internet naar een hotel zoekt. Zou je dan gaan voor het hotel waarbij staat dat je Facebook-vriend er al was geweest en het een acht had gegeven? En hoe erg zou je het vinden dat deze informatie wordt gebruikt in reclames? 


REACTIES

Mensen zijn geprogrammeerd tot kuddegedrag

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE