REËLLES NIEUWS

Overtuigende gezondheidsvoorlichting

Heldere informatie?!

Heldere informatie?!

Om mensen goed geïnformeerd over hun gezondheid te laten beslissen, moeten zij de informatie over hun gezondheid kunnen gebruiken, begrijpen en toepassen. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden hebben daar moeite mee. Voor deze groep mensen moet de informatieverwerking zo makkelijk mogelijk worden gemaakt, willen zij de boodschap begrijpen.

Informatie over gezondheid, voedingslabels op verpakkingen, folders in de wachtkamer van de huisarts en websites over gezondheid proberen ons te informeren over gezond gedrag. Corine Meppelink, promovendus bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, onderzocht hoe effectief al deze informatiematerialen zijn.

VERWERKEN VAN GEZONDHEIDSINFORMATIE
Uit het onderzoek van Meppelink bleek dat mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden zoals verwacht moeite hebben met het verwerken van gezondheidsinformatie. Hierdoor onthouden ze minder en gaan ze minder vaak over tot actie. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van voldoende achtergrondkennis, terwijl deze wel van belang is bij het maken van een weloverwogen keuze. Het vereenvoudigen van de tekst is de beste manier om de informatieverwerking te bevorderen. Daarnaast maken illustraties die de tekst verbeelden het verwerken van moeilijke informatie gemakkelijker. Plaatjes helpen mensen zich een beeld te vormen van concepten waar ze weinig kennis van hebben.

MAAK ER EEN PLAATJE VAN
Communicatieprofessionals die in gezondheidscampagnes als doel hebben mensen te informeren of ergens toe aan te sporen, moeten zich bewust zijn van de gezondheidsvaardigheden van de lezer. Meppelink: “Als deze laag is, bepaal dan welke informatie in ieder geval begrepen moet worden. Leg allereerst het verhaal uit in concrete taal en gebruik ondersteunende illustraties. Dit helpt mensen zich een beeld te vormen van de informatie, waardoor deze makkelijker te begrijpen en onthouden is. En dit is belangrijk, want pas wanneer ontvangers de informatie daadwerkelijk begrijpen, bestaat überhaupt de kans dat zij de aangespoorde actie overwegen.”


REACTIES

Overtuigende gezondheidsvoorlichting

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE