REËLLES NIEUWS

TAALWIJZER

TAALGEBRUIK BEÏNVLOEDT SUCCES VAN VERBETERTRAJECT

Ben ik duidelijk?

Ben ik duidelijk?

Verbetertrajecten in organisaties kunnen succesvoller zijn als managers en medewerkers elkaars taalgebruik en cultuur beter leren begrijpen. Dat concludeert Jos Pieterse in zijn promotieonderzoek: ‘Taalgebruik beïnvloedt succes van organisatieveranderingen.’

Verandertrajecten in organisaties om vernieuwingen, besparingen en verbeteringen te realiseren, leveren vaak niet de beoogde resultaten op. De trajecten duren meestal langer en zijn vaak kostbaarder. Dit geldt vooral voor traditionele bedrijven, zoals energieleveranciers en onderhoudsbedrijven met veel technisch geschoolde medewerkers, zoals servicemonteurs. Jos Pieterse onderzocht wat daarvan de oorzaak is. Hij keek naar de verschillen in taalgebruik en cultuur van servicemonteurs, managers en consultants die met elkaar een veranderingsproces doormaken. En hij onderzocht of en hoe deze verschillen het resultaat van de veranderingen beïnvloeden.

BEHOEFTE AAN DETAIL
Pieterse vond in zijn onderzoek dat de verschillen in taal en cultuur van grote invloed zijn op het verloop en het succes van het veranderingsproces. Managers richten zich op het behoud van overzicht en controle. In hun communicatie spreken zij daarom op hoofdlijnen en in abstracte termen over verbeteringen in de organisatie. Maar servicemonteurs richten zich op concrete oplossingen en hebben daarom behoefte aan achtergrond en detail. Een term als klantvriendelijker werken is voor hen te globaal. In verandertrajecten vragen deze medewerkers dus soms uitgebreid naar het hoe en waarom van een verandering. Managers kunnen dit vaak niet goed plaatsen en zien de vragen als weerstand tegen de verandering.

MEER DIALOOG EN SAMENWERKING
Volgens Pietersen kunnen verandertrajecten succesvoller zijn als organisaties ervoor zorgen dat managers en medewerkers elkaars taalgebruik en cultuur beter leren begrijpen. Dit kan door meer formeel en informeel overleg te organiseren. Door meer dialoog en samenwerking tussen verschillende beroepsgroepen te organiseren, bijvoorbeeld door het invoeren van multidisciplinaire teams. Meer weten over het promotieonderzoek van Jos Pieterse?


REACTIES

TAALWIJZER

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE