REËLLES NIEUWS

TAALWIJZER

DE KWETSBARE MENS

Komt de boodschap duidelijk over?

Komt de boodschap duidelijk over?

Zeggen dat je van overgewicht diabetes kunt krijgen, nóg afschrikwekkender plaatjes op sigarettenverpakkingen plaatsen, uit onderzoek blijkt steeds opnieuw dat juist mensen die het aangaat zulke bedreigende boodschappen heel goed kunnen negeren. Enny Das, hoogleraar Communicatie en beïnvloeding aan de Radboud Universiteit onderzoekt waarom mensen zo defensief reageren en of er een andere manier is om tot hen door te dringen.

Andere communicatiedeskundigen menen dat mensen afhoudend reageren op bepaalde boodschappen omdat ze bang zijn. Maar Das bestrijdt dat: “Mensen negeren angstaanjagende boodschappen omdat ze de angst juist op een afstand willen houden. Ze willen het niet tot zich door laten dringen.”

LIEVER GEEN ANGSTAANJAGENDE BOODSCHAPPEN
In plaats van angstaanjagende boodschappen, kun je, volgens Das, beter onderzoeken of er een mogelijkheid is om mensen ontvankelijker te maken voor gezondheidsbevorderende boodschappen. Das en haar promovendi doen dat, en het lijkt erop dat mensen ontvankelijker worden wanneer ze zich goed over zichzelf voelen. “Als je mensen eerst de gelegenheid geeft om iets positiefs over zichzelf te bedenken, liefst op een gebied dat niks met hun gezondheid te maken heeft, dus bijvoorbeeld ‘ik ben een goede schaker’ of  ‘ik ben dol op kunst’, dan zijn ze meer bereid om een boodschap waar ze weinig trek in hebben, te accepteren.”

EERST HET EGO STRELEN
Voordat je mensen probeert te overtuigen, kun je dus beter eerst zorgen dat ze een positief gevoel over zichzelf hebben. Een verklaring daarvoor is dat een kwetsbaar ego eerder defensief reageert. Dat het zelfbeeld van mensen van invloed is op de manier waarop gezondheidscommunicatie bij hen ‘aankomt’, blijkt ook uit onderzoek dat Das deed naar communicatie over bijwerkingen van medicijnen. Sommige patiënten blijken gevoeliger te zijn voor informatie over bijwerkingen dan anderen, ofwel: als zij gelezen hebben dat ze last kunnen krijgen van X, dan menen ze ook eerder dan andere patiënten dat ze X hebben. Met name patiënten die gevoelig zijn voor de indruk die anderen van hen hebben sinds zij patiënt zijn, hebben daar meer last van.

KRACHT IN PLAATS VAN ZWAKTE
Das: “Het lijkt erop dat het piekeren over de nadelen van patiënt zijn hun gedachten de verkeerde richting op stuurt. Wat we nu willen testen, is of de ontvankelijkheid van deze mensen ook te beïnvloeden is door hun zelfbeeld eerst positief ‘op te laden’. Of misschien werkt bij hen iets anders beter, bijvoorbeeld afleiding van het negatieve gedachtespoor.” Het kiezen van de juiste woorden en het juiste medium kan het verschil maken door te sturen naar kracht in plaats van zwakte.


REACTIES

TAALWIJZER

Shirley Janssen (31 maa 2014)
Ik ben het helemaal eens met deze boodschap. Er bestaat een uitdrukking: connect before you correct. Bij het opvoeden van (kwetsbare) kinderen wordt hiermee hele goede resultaten behaalt. Het expertisecentrum Basic trust heeft dit principe uitgewerkt voor kinderen. Uit ervaring weet ik dat dit ook bij volwassenen goed werkt.

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE