REËLLES NIEUWS

Vrachtwagenchauffeurs gezonder door overtuigend verhaal

Een gezonder leven voor vrachtwagenchauffeurs!

Een gezonder leven voor vrachtwagenchauffeurs!

Brochures over gezondheid en bijsluiters zijn vaak moeilijk te begrijpen. Binnen het programma Begrijpelijke Taal aan de Radboud Universiteit van Nijmegen wordt onder meer onderzocht of overtuigende verhalen kunnen aanzetten tot gezonder gedrag.

Veel vrachtwagenchauffeurs leven ongezond: ze bewegen te weinig en zijn vaak te zwaar. Dat deze leefwijze niet verstandig is, weten zij zelf ook wel. Dus hen alleen informeren over wat gezond en ongezond is, daar gaan ze zich niet anders van gedragen. Overtuigen, daar komt het op aan. Uit onderzoek naar wat werkt in communicatie, blijkt dat persoonlijke verhalen het meest overtuigend zijn.

GEMAKKELIJKER VERWERKEN

“Gedrag vindt altijd in een situatie plaats. En verhalen gaan over situaties. Ze maken voorstelbaar wat je kunt doén. En dat doet een goed verhaal beter dan een lijstje met zeven feiten over een gezonde leefstijl dat ooit kan”, verklaart Hans Hoeken, hoogleraar Persuasieve communicatie aan de Radboud Universiteit. “Bovendien blijven die zeven feiten als verhaal gebracht beter hangen dan een lijstje. Informatie is in die vorm gemakkelijker te verwerken.” José Sanders, onderzoeker Bedrijfscommunicatie, vult aan: “In eerder onderzoek hebben we laten zien hoe sterk het overtuigende effect van een ik-verhaal kan zijn. Dat gaan we hier verder toepassen.”

HERKENBAAR VOOR DE DOELGROEP

Een verhaal is goed en overtuigend als het herkenbaar is voor de doelgroep. Het verhaal moet gaan over iemand die denkt en doet zoals de lezer. En liefst authentiek: dus niet verzonnen door een communicatieadviseur maar opgetekend uit de mond van, in dit geval, een vrachtwagenchauffeur die erin is geslaagd om gezonder te gaan leven. Het project van de Nijmeegse onderzoekers begint dan ook met interviews met vrachtwagenchauffeurs die gezond en minder gezond leven. Zij zullen de verhalen leveren die hun collega's moeten overtuigen. En het onderzoek draait dus om de vraag of, en zo ja, hoe dat lukt. Het is nog even wachten op de uitkomsten van het onderzoek. Maar die kunnen mogelijk ook interessant zijn voor andere doelgroepen.

VERHALEN UIT DE KRACHTENBUNDEL

Reëlle kent al veel langer de overtuigingskracht van verhalen. Erkenning en herkenning zorgen ervoor dat mensen met en zonder beperking kunnen leren van de levenslessen van kwetsbare mensen. Reëlle weet dat verhalen zorgen voor verbinding, de afstand tussen mensen verkleinen en vooroordelen wegnemen. Inmiddels heeft Reëlle meer dan honderdtwintig verhalen verzameld die laten zien hoe kwetsbare mensen kracht uit hun leven halen. Nieuwsgierig? Kijk op Reëlle’s EigenWijzer en selecteer alle verhalen waarin jij interesse hebt. 

Lees meer over het onderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen

 



REACTIES

Vrachtwagenchauffeurs gezonder door overtuigend verhaal

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE