REËLLES NIEUWS

Communicatie voor iedereen

Antwerpen communiceert laagdrempelig!

Antwerpen communiceert laagdrempelig!

De stad Antwerpen wil dat haar inwoners begrijpen wat ze hen wil zeggen door zo duidelijk en toegankelijk mogelijk te communiceren. Daarvoor heeft zij een checklist opgesteld voor haar medewerkers zodat ook senioren, jongeren, mensen van allochtone afkomst, personen met een beperking en mensen in armoede de communicatie van de stad begrijpen. Moeten wij geen voorbeeld nemen aan onze zuiderburen?

Antwerpen is een diverse stad. Om alle bewoners te laten deelnemen aan de samenleving moet de stad duidelijk en laagdrempelig communiceren. Daartoe heeft de stad het project ‘Communicatie voor iedereen’ ontwikkeld.

COMMUNICATIE VOOR IEDEREEN
Het project 'Communicatie voor iedereen' bestaat uit scholing en evaluatie. Medewerkers van de stad krijgen scholing die hen meer inzicht geeft in duidelijke en toegankelijke communicatie. De cursisten leren hoe zij rekening kunnen houden met de verschillende doelgroepen: senioren, jongeren, mensen van allochtone afkomst, personen met een beperking, mensen in armoede. Daarnaast ontwikkelde de stad ook een checklist die haar medewerkers kunnen gebruiken na te gaan of hun communicatie voldoende duidelijk en toegankelijk is.

COMMUNICATIE EVALUEREN
De stad bekijkt regelmatig wat de Antwerpenaar vindt van haar communicatie. Inwoners van de stad vertellen tijdens focusgroepen of via enquêtes wat zij goed en slecht vinden aan de communicatie van de stad. Op die manier weten stadsmedewerkers waar zij in de toekomst rekening mee moeten houden. Download de brochure ‘Communicatie voor iedereen’ en de checklist van de stad Antwerpen.

’S-HERTOGENBOSCH IN KLARE TAAL
Ook gemeente ’s-Hertogenbosch vindt het belangrijk dat haar inwoners haar brieven en publicaties begrijpen. Het contact tussen de gemeente en haar burgers verloopt een stuk soepeler als duidelijk is wat er van elkaar wordt verwacht. Dus streeft de stad ernaar om teksten in klare taal de deur uit te doen. Dan hoeven inwoners niet te bellen met vragen en dat scheelt de gemeente tijd.

BEGRIJPELIJKE PUBLIEKSTEKSTEN
Daarom doet de gemeente s’Hertogenbosch regelmatig onderzoek naar de begrijpelijkheid van hun publieksteksten. Zo werd aan de inwoners van Eikendonk gevraagd wat ze van enkele brieven van de gemeente vonden over vergunningparkeren, met het doel om de input te gebruiken om de brieven (verder) verbeteren. De respondenten vonden de brieven duidelijk. Ze vonden dat er weinig tot geen moeilijke woorden in de brief stonden. De zinnen werden niet als te lang ervaren en de geschreven toon vonden ze prima. Meedoen met het onderzoek? Lees hier hoe je je aanmeldt. 


GERELATEERDE ARTIKELEN

Reëlle heeft veel wijsheid in huis. Profiteer van haar tips voor begrijpelijke en toegankelijke communicatie

 Geel blokje Een toegankelijk communicerende organisatie worden? Download Reëlle’s stappenplan
 Paars blokje Ontstereotypen, praktische tips over schrijven over mensen met beperkingen
 Blauw blokje Snap de samenhang van een tekst
 Roze blokje Synoniemen leiden tot moeilijker teksten

 

REACTIES

Communicatie voor iedereen

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE