REËLLES NIEUWS

Communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden

Echt luisteren is belangrijk!

Echt luisteren is belangrijk!

Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven hebben vaak beperkte gezondheidsvaardigheden. Voor hen is het moeilijk om informatie over hun ziekte en gezondheid te begrijpen en toe te passen. Wat kun je doen?

Het allerbelangrijkste is natuurlijk oprecht luisteren. Zorg ervoor dat jouw aandacht en interesse geloofwaardig is. De kunst is om je empathie dusdanig te versterken dat het echt is, en niet omdat je dat via de ratio hebt geleerd. Een mens voelt het direct als interesse en aandacht niet echt is.

ZES TIPS VOOR EEN GOED GESPREK
1. Creëer een vertrouwelijke sfeer
Stel de patiënt op zijn gemak met een open en welkome houding. Maak oogcontact.
2. Gebruik eenvoudige taal en alledaagse taal
Gebruik korte zinnen en zo min mogelijk medische termen.
3. Geef je informatie stap-voor-stap
Begin met het uitleggen van begrippen, zoals cholesterol. Herhaal de belangrijkste punten. Leg de nadruk op kernboodschappen en bespreek één boodschap per keer. Wees zo concreet mogelijk.
4. Gebruik visuele middelen
Gebruik foto’s, plaatjes, tekeningen en (placebo)modellen om iets uit te leggen. 5. Neem de tijd
Als je van te voren weet dat het gesprek wat langer kan duren, plan dan meer consulttijd in voor de patiënt. Praat rustig en neem de tijd om vragen te beantwoorden.
6. Ga na of de patiënt de informatie begrepen heeft
Toets het begrip door de patiënt vragen te stellen, zoals: ‘Wat gaat u nu thuis vertellen over ons gesprek?’

Meer weten?


REACTIES

Communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE