REËLLES NIEUWS

Ondernemen om de wereld te verbeteren

Reëlle doet het goed!

Reëlle doet het goed!

Sociale bedrijven zijn ondernemingen die het maken van winst niet vooropstellen, maar een bijdrage willen leveren aan het oplossen van sociale of ecologische problemen. Ondanks de crisis doen sociale bedrijven het goed. Kijk maar naar Reëlle.

Sociaal ondernemers ondernemen om de wereld te verbeteren. Zij worden gedreven door de wil om een bijdrage te leveren aan een sociaal vraagstuk. Het zijn ondernemers die primair een maatschappelijke missie nastreven. Zij doen dit met een gezond verdienmodel waardoor ze financieel zelfvoorzienend zijn. Sociale ondernemers dragen niet alleen bij aan economische maar ook sociale welvaart.

DE WERELD EEN STUKJE MOOIER MAKEN
De maatschappelijke missie van Reëlle is kansen zien en creëren op de arbeidsmarkt voor mensen met een beperking. Met haar Krachtenbundel wil zij mensen met een beperking zichtbaarder te maken. Het betrekken van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het arbeidsproces, draagt niet alleen bij aan hun welzijn en gezondheid, maar ook aan de sociale cohesie van de gemeenschap als geheel. Reëlle heeft de ambitie om een maatschappelijk probleem aan te pakken of de wereld op een andere manier een stukje mooier te maken.

SOCIALE ONDERNEMINGEN DOEN HET GOED
Bij platform Social Enterprise NL, een organisatie die sociale ondernemingen in Nederland verenigt, zijn zo'n honderd sociale bedrijven aangesloten. Dat zijn horecagelegenheden waar verstandelijk beperkten werken, fairtrade-kledingbedrijven en een daklozenkrant, maar ook grotere ondernemingen zoals de Triodos Bank en de Postcodeloterij. Uit het rapport van McKinsey en Social Enterprise NL blijkt dat de werkgelegenheid bij zestig onderzochte sociale bedrijven in twee jaar tijd met een kwart is gegroeid, tegen de heersende economische trend in. Sociale ondernemers zijn optimisten; negentig procent verwacht de komende jaren verder te groeien. Een objectief keurmerk bestaat nog niet, bij de Kamer van Koophandel ontbreekt een verplichte toets of een bedrijf een sociale missie voert.

ELECTRISCHE AMBITIE
Een voorbeeld van een sociale onderneming is Taxi Electric; een taxibedrijf met elektrische auto's waar vooral 50-plussers in de bijstand een baan als chauffeur vinden. Taxi Electric bedrijf is in korte tijd veel groter geworden. Het taxibedrijf rijdt met elektrische auto's op groene stroom. Directeur Ruud Zandvliet is erg tevreden over de oudere chauffeurs: “Het zijn vaak zeer servicegerichte mensen. Ons bedrijf bestaat anderhalf jaar en heeft nu zo'n veertig man personeel. We willen doorgroeien, nog vijftig mensen opleiden en ook gaan rijden in de andere grote steden."

VAN OUD NAAR NIEUW
Een ander sociaal bedrijf is Roetz Bikes. Daar worden oude frames door mensen van de sociale werkplaats omgetoverd tot een nieuwe fiets. De onderdelen die ze niet kunnen hergebruiken, worden vervangen door duurzame materialen. Zo zijn de handvatten en spatborden van duurzaam geproduceerd kurk en hout. Het zadel is van plantaardig gelooid leer, waarbij geen kwalijke chemicaliën worden gebruikt. De mensen die de fietsen in elkaar zetten, komen van de sociale werkplaats. Mark Groot Wassink van Roetz Bikes: "Wij richten ons niet alleen op winst, maar op een verantwoord product. We zouden veel goedkoper onderdelen uit Azië kunnen bestellen, maar we hebben ook oog voor de belangen van het milieu en het personeel. Er is veel vraag naar onze fietsen. Ze zijn nu op zo'n tachtig plekken te koop, ook in het buitenland."

ERKENNING EN HERKENNING
Een probleem voor veel sociale bedrijven is erkenning en herkenning. Zij willen meer publiciteit om sociaal ondernemen bekender te maken. Ook het aantrekken van kapitaal om verder te groeien is een probleem. Willemijn Verloop van Social Enterprise NL: "Banken zijn toch vaak huiverig voor dit soort initiatieven, ze weten nog niet goed wat ze ermee aan moeten. Veel bedrijven moeten het hebben van crowdfunding, eigen geld of private investeerders die er wel brood in zien.” Ook de overheid kan meer doen om de bedrijven te steunen. "De gemeente Amsterdam bijvoorbeeld zou ook gebruik moeten maken van de taxidiensten van Taxi Electric. Dat gebeurt nu nog amper, terwijl Taxi Electric niet duurder is dan gewone taxibedrijven en beter voor mens en milieu."

Verdiep je in de wereld van deze wereldverbeteraars!

 



GERELATEERDE ARTIKELEN

Verdiep je in het sociale ondernemerschap van Reëlle

Paars Blokje De missie van Reëlle

Geel Blokje De kracht van kwetsbaarheid
Blauw Blokje Professionals met een beperking

REACTIES

Ondernemen om de wereld te verbeteren

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE