REËLLES NIEUWS

Gezondheidscommunicatie op maat werkt niet zo goed

Gezondheidsadvies op maat?

Gezondheidsadvies op maat?

Gezondheidscommunicatie is vaak bedoeld om mensen aan te zetten tot gezonder gedrag: stoppen met roken, zonnebrandcrème smeren of meer bewegen. Massale campagnes via massamedia hebben vaak maar een heel klein effect. Maaike Jongenelen promoveerde op gezondheidscommunicatie op maat.

Van massacommunicatie gaan mensen maar heel zelden gezonder leven. Daarom is er behoefte aan effectievere communicatie. Het lijkt alsof de boodschap beter aankomt als die op de individuele gebruikers wordt afgestemd. Oftewel; door gezondheidscommunicatie op maat in te zetten zou de kans op gezonde gedragsverandering toenemen.

In haar promotie-onderzoek hield Marieke Jongenelen een kritische literatuurstudie naar de effecten van gezondheidscommunicatie op maat. Daarin concludeert zij dat gezondheidscommunicatie op maat een beperkter effect heeft dan vaak beweerd wordt. In het proefschrift beschrijft ze zes experimenten, maar nergens wordt een zeer positief effect van gezondheidscommunicatie op maat gevonden. 

TEKST OP MAAT
In de zes experimenten kragen deelnemers met bepaalde persoonskenmerken teksten te lezen over gezondheid. Er waren steeds twee varianten op de tekst; een versie die paste bij de persoonskenmerken van de lezers en een versie die niet paste bij de persoonskenmerken van de lezers. Door de ene helft van de deelnemers een passende tekst te laten lezen en de andere helft een niet-passende tekst, kon worden gemeten of zo'n passende tekst nou inderdaad leidt tot een positiever oordeel over de tekst, een gedragsverandering of een anderszins betere reactie. In elk experiment werden verschillende persoonskenmerken en verschillende gezondheidsteksten gebruikt.

TRAP OF LIFT?
In een van de experimenten kregen de deelnemers een tekst te lezen waarin werd verteld dat het gezonder is om de trap te nemen dan de lift. Daarbij kreeg de ene helft van de groep te lezen dat 74% van de studenten dat regelmatig doet, terwijl de andere helft kreeg te lezen dat 26% van de studenten dat regelmatig doet. Daarna werden de lezers met een smoesje van de vijfde naar de achtste verdieping gestuurd en werd geteld of de deelnemers de trap of de lift namen. De verwachting was dat mensen die gevoelig zijn voor groepsdruk en hadden gelezen dat 74% van de studenten de trap neemt, nu zelf ook vaker de trap zouden gebruiken. Dat bleek niet het geval. Deelnemers, namen onafhankelijk of ze gevoelig waren voor groepsdruk en onafhankelijk van welke tekst ze hadden gelezen, even vaak de lift als de trap.

PLACEBO?
Waarom lijkt het er in eerdere onderzoeken op dat gezondheidscommunicatie op maat juist wel werkt? Jongenelen heeft er nog geen pasklaar antwoord op. Een alternatieve verklaring voor het effect van gezondheidscommunicatie op maat kan de vermeende effectiviteit uit eerdere onderzoeken in een nieuw daglicht plaatsen: een combinatie van het placebo-effect en selectieve rapportage doet het effect van gezondheidscommunicatie op maat mogelijk mooier lijken dan het is.

Lees het proefschrift van Maaike Jongenelen


GERELATEERDE ARTIKELEN

Meer lezen over gezondheidscommunicatie?

Blokje Waar zit de kracht van een voorlichtingstekst?

 

REACTIES

Gezondheidscommunicatie op maat werkt niet zo goed

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE