REËLLES NIEUWS

Verbeter leessnelheid zwakke lezers

Focus op leessnelheid!

Focus op leessnelheid!

“Als kinderen leren lezen, gaat er vaak veel aandacht uit naar de fouten die zij maken. Daar wordt op geoefend. Maar dat is niet altijd zinvol”, stelt Esther Steenbeek-Planting, onderzoeker psycholinguïstiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Als een kind de ene dag moeite heeft met bepaalde woorden en de volgende dag niet, dan heeft het weinig zin om flink te oefenen op die woorden. Uit het onderzoek blijkt dat het beter is om te oefenen op wat goed gaat totdat kinderen het niveau hebben bereikt van groep 3.

INSLIJPEN
Uit het onderzoek van Esther Steenbeek-Planting blijkt dat de leesfouten die kinderen maken sterk wisselen. Zij vroeg zich af of oefenen op fouten dan wel zin heeft. Ze onderzocht dit bij de allerzwakste lezers, zoals kinderen met dyslexie of leesproblemen, en concludeert: “Als je met zwakke lezers oefent op wat goed gaat, gaan ze sneller en preciezer lezen. Vooral dat sneller lezen is bijzonder, want meestal wordt er, als het gaat om leestraining voor de allerzwakste lezers, geen vooruitgang gevonden in leessnelheid. Het lijkt erop dat zwakke lezers gebaat zijn bij eerst een periode van inslijpen, waardoor ze een steviger basis krijgen voor hun verdere leescarrière.”

LEESSNELHEID IS BELANGRIJK
Vanaf groep 3 moet er wél worden geoefend op fouten. Maar die krijgen kinderen daarna dan ook sneller onder de knie. Leessnelheid is belangrijk, want uit eerder onderzoek blijkt dat kinderen die leessnelheid later niet of alleen met de grootst mogelijke moeite inhalen. Steenbeek-Planting: “Uit mijn onderzoek blijkt dat leessnelheid wel te verbeteren is, maar dat het veel moeite kost. En slechte lezers kunnen op de basisschool vaak nog wel aardig meekomen, maar op de middelbare school, als ze steeds langere teksten voor hun kiezen krijgen, lopen ze er keihard tegenaan dat ze het tempo niet bij kunnen benen.” Uit ander onderzoek blijkt dat 75 procent van de leerlingen met dyslexie een lager opleidingsniveau afronden dan waarvoor ze de capaciteiten hebben.

Lees hier het hele artikel!


REACTIES

Verbeter leessnelheid zwakke lezers

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE