REËLLES NIEUWS

Meer tijd voor de cliënt

Meer tijd voor de cliënt!

Meer tijd voor de cliënt!

Zorgmedewerkers moeten hun vak terugkrijgen, zodat ze meer tijd hebben voor een cliënt. Met dit doel voor ogen is onder de titel 'Meer tijd voor de cliënt', via het ministerie van VWS, afgelopen jaar het experiment regelarme zorginstellingen gestart.

RESULTATEN
Het experiment heeft resultaten behaald. Oud-staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (VWS) wilde duidelijkheid krijgen welke regels in de langdurende zorg overbodig zijn en welke mogelijk kunnen worden geschrapt. Helder moet worden van welke regels zorgaanbieders last hebben, maar ook waar cliënten tegenaan lopen. In het voorjaar van 2012 werden mensen opgeroepen om hinderlijke regels te melden in verzorgings-, verpleeghuizen en de zorg thuis. Daaruit is na een half jaar al een top 10 van hinderlijke regels ontstaan.

HINDERLIJKE REGELS
1 Ik heb een ernstige klacht. Iedereen verwijst mij door en niemand lost iets op.
2 We moeten de diagnose steeds ‘bewijzen’ terwijl de aandoening niet geneest
3 Iedere keer moet ik weer hetzelfde verhaal vertellen
4 Ieder zorgkantoor heeft eigen regels voor budgethouders
5 Ik heb veel last van de administratie in de zorg
6 Iedere keer komen er weer andere hulpverleners over de vloer
7 Ik krijg niet de zorg die ik eigenlijk nodig heb
8 Ik begrijp niet hoe het zit met eigen bijdragen en geld dat ik terug krijg en ik kan het niet betalen.
9 Ik snap niet wanneer ik voor een vergoeding in aanmerking kom
10 Gewoon eten koken zoals thuis mag hier blijkbaar niet meer

ZORGTAKEN
Voor mensen die in de zorg werken, staat het verlenen van de zorg op de eerste plaats en niet het invullen van formulieren. Toch besteedt een zorgprofessional gemiddeld 60% van een werkdag aan directe zorgtaken en 40% aan administratieve taken. Er blijft te weinig tijd over voor de cliënt. Maar de verschillen tussen de zorginstellingen zijn groot. Sommige zorginstellingen zijn erin geslaagd de administratieve lastendruk terug te dringen tot 20%. Minder tijd voor administratie betekent meer tijd voor de cliënt. In instellingen waar dit nog niet is gelukt, is dus nog veel ruimte voor verbetering.

BUREAUCRATIE
Het ministerie van VWS wil de bureaucratie in de langdurige zorg aanpakken. Het experiment regelarme zorginstellingen bestaat uit ‘Meldingen van hinderende regels’ en 28 praktijkvoorbeelden bij organisaties voor langdurige zorg. De 28 praktijkvoorbeelden zijn met betrokkenheid van cliënten of cliëntenraden opgezet, uitgevoerd en geëvalueerd.

Lees meer over dit meldpunt


GERELATEERDE ARTIKELEN

Er zijn meer goede initiatieven om de cliënt meer te betrekken bij de zorg:
Blokje Als patiënt zie je hoe zorg beter kan
Blokje Proeftuin voor ouderen groot succes
Blokje Ervaringskennis van onschatbare waarde

REACTIES

Meer tijd voor de cliënt

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE