REËLLES NIEUWS

Je hersenactiviteit verraadt je interesse

Rechtszijdig geïnteresseerd

Rechtszijdig geïnteresseerd

Wetenschappers aan de Universiteit van New York tonen aan dat onze hersenactiviteit verraadt hoe boeiend we iets werkelijk vinden. Voor neuromarketing biedt dat mogelijkheden.

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat we niet met de rationele linkerhersenhelft de voor- en nadelen van een product afwegen, maar dat de emotionele rechterhersenhelft beslist! En dat betekent dat de beslissing om wel of niet een product aan te schaffen onbewust plaatsvindt.

NEUROMARKETING PLEZIERT JE BREIN
Met een EEG of fMRI kan precies worden vastgesteld wanneer iemand emotioneel wordt geraakt. Ook is te zien wanneer die persoon goed oplet en dingen in het brein opslaat. Hierdoor kan precies worden vastgesteld wat de consument, of beter gezegd: zijn/haar brein, aantrekkelijk vindt. Want de consument is zich daar niet zelf van bewust. En neuromarketing speelt hierop in.

EMOTIONEEL BETROKKEN
De onderzoekers Parra en Dmochowski lieten twintig proefpersonen de film Bang! You’re Dead van Alfred Hitchcock en The Good, the Bad and the Ugly van Sergio Leone zien, terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten. De onderzoekers konden bepaalde patronen in de hersenactiviteit in verband brengen met het beeld en geluid in de films. Zo konden zij vaststellen hoezeer mensen bij het verhaal waren betrokken. Wat bleek? Mensen waren op drie verschillende momenten in de film enorm betrokken. Bij heel sterke beelden (bijvoorbeeld een close-up van het geweer in Bang! You’re Dead) en bij momenten met onheilspellende muziek.

VOORDEEL DOEN
De onderzoekers stelden vast dat hersenactiviteit kan verraden hoe mensen prikkels ervaren. Voor neuromarketing kan dat nuttige informatie zijn. Parra: “Adverteerders willen heel graag weten waar en wanneer een advertentie boeiend is.” Jacek Dmochowski voegt daaraan toe: “De mogelijkheid om te meten hoe boeiend iets is, is geweldig, omdat het een objectieve manier is om informatie te verzamelen.” Hoezeer we ook rationeel de voors en tegens met onze linkerhersenhelft afwegen, als consument zijn we kansloos tegenover onze emotionele rechterhersenhelft.

[link] Lees dit boeiende artikel helemaal!

Lees hier meer over de strategie neuromarketing


GERELATEERDE ARTIKELEN

Meer weten over de werking van je brein?
Blokje Je brein vormt je 'zijn'
Blokje Ons brein vindt saai werk onbelangrijk
Blokje Slimme mensen hebben efficiënter brein

REACTIES

Je hersenactiviteit verraadt je interesse

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE