REËLLES NIEUWS

Hadden ze maar geluisterd

Leg je oor goed te luisteren!

Leg je oor goed te luisteren!

Het boek Hadden ze maar geluisterd, toont aan dat veel medische fouten worden voorkomen als de samenwerking en communicatie tussen patiënten en zorgverleners verbetert.

Patiëntenfederatie NPCF gaf opdracht voor het boek, om bij te dragen aan het verbeteren van de veiligheid voor patiënten. Patiëntervaringen zijn belangrijke signalen die kunnen helpen om de zorg beter te maken.


KWETSBAAR EN AFHANKELIJK
Als je te maken krijgt metzorg ben je kwetsbaar en afhankelijk. Je moet er daarom op kunnen vertrouwen dat de zorg die je krijgt, goed en veilig is. Helaas is dat niet altijd zo. Geen enkele zorgverlener wil fouten maken, maar toch gebeurt dat bijna elke dag. Vaak door gebrekkige communicatie met de patiënt en tussen zorgverleners onderling.

 

AAN DEN LIJVE
In het boek vertellen mensen die aan den lijve hebben ondervonden, wat er gebeurt als er in de zorg iets mis gaat. Patiëntsignalen kunnen medische missers voorkomen. Moeder Ans: “Was Niels nu gezond geweest als de artsen destijds mijn signalen hadden opgepikt en hem eerder hadden onderzocht? Waarom werd de meest vreselijke diagnose die er was, een hersentumor, niet meteen uitgesloten? Geen enkele arts wil toch een hersentumor missen?” Zij voelde aan dat haar kind niet leed aan kindermigraine maar dat er iets ernstigs aan de hand was.

 

PRAKTISCHE TIPS
Ook patiënten zelf hebben een rol bij het verbeteren van de veiligheid. De lezer krijgt praktische tips hóe hij kan bijdragen. Door zich goed voor te bereiden op een behandeling en te weten wat hem te wachten staat. Door een dokter volledig te informeren over de klachten, door vragen te stellen en door op tijd aan de bel te trekken als iets anders gaat dan verwacht. NPCF-directeur Wilna Wind: "Natuurlijk, patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat de zorg die ze krijgen goed en veilig is. Maar hoe waar dat ook is, het gaat wel eens mis, en soms met dramatische gevolgen. In veel gevallen door gebrekkige communicatie met patiënten. Dat is iets wat kan verbeteren. Sterker nog, wat moet verbeteren. Arts en patiënt moeten zich hier beiden bewust van zijn. Daar willen we met dit boek aan bijdragen."

 

VAKER EN BETER LUISTEREN
Het boek is een oproep aan zorgverleners om vaker en beter te luisteren en de patiënt uit te nodigen bij te dragen aan zijn eigen veiligheid. Wilna Wind: "De patiënt kan meer zijn rol pakken, en de dokter moet 'm die ruimte ook geven. Alleen samen kan de zorg beter en veiliger worden. Dit boek geeft inzicht in ervaringen, maar biedt patiënten en zorgverleners tevens handvatten om meer samen te werken aan patiëntveiligheid. Ons motto is niet voor niets “Samen de zorg beter maken!"

Lees hier het hele artikel


REACTIES

Hadden ze maar geluisterd

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE