REËLLES NIEUWS

Zinnen krijgen weer betekenis

Omgedraaid of gespiegeld?

Omgedraaid of gespiegeld?

Meer ruimte tussen de letters maakt dat kinderen met dyslexie sneller lezen en minder fouten maken. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit van Padua. In Nederland ontwierp een student een lettertype dat door dyslectici aantoonbaar beter wordt begrepen!

Dyslectici zien letters vaak omgedraaid of gespiegeld. Een woord als ‘ouder’ wordt gemakkelijk als ‘onder’ gelezen, of andersom. Letters als de p en q kunnen worden verwisseld, net zoals de d en de b. Dat heeft te maken met het lettertype dat we gebruiken. In een populair lettertype als Helvetica zijn deze letters precies elkaars spiegelbeeld.

LEESBAAR SCHRIFT
Christian Boer is één van de ongeveer miljoen dyslectici in Nederland. Als student aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht ontwierp hij een lettertype waarbij iedere letter een anker heeft met het papier en geen spiegelpartner heeft. Door leestekens en hoofdletters vetter te maken wordt duidelijker waar een zin of onderbreking eindigt of begint. Een leesbaar schrift dat door dyslectici aantoonbaar beter werd begrepen! Toepasselijk noemt hij zijn lettertype dyslexie.

MEER RUIMTE
Maar het kan nog eenvoudiger. Meer ruimte tussen de letters en meer wit tussen de regels zorgt ervoor dat kinderen met dyslexie sneller lezen en minder fouten maken. Hoe meer ruimte tussen de letters, hoe sneller de kinderen gingen lezen, tot wel 20% sneller. Onderzoekers omdat mensen met dyslexie het moeilijk vinden letters die dicht bij elkaar staan te van elkaar te onderscheiden.

GROTER BEREIK
Volgens de Boer is Shell van plan alle interne communicatie van het bedrijf wereldwijd in het lettertype dyslexie te gaan gebruiken. Hiermee wordt een groter aantal medewerkers bereikt. Zouden Cito-toetsen niet gebruik moeten maken van deze middelen? Cito is het aan het overwegen maar wacht nog even. Zij bieden al toetsen in grote letters aan. Maar grote letters lossen het probleem niet op.

Neem een voorproefje van het nieuwe lettertype!

Meer lezen over het onderzoek met de dyslectische kinderen?


REACTIES

Zinnen krijgen weer betekenis

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE