REËLLES NIEUWS

Hoe spoor je je lezer aan gezonder te leven?

Smakelijk lezen!

Smakelijk lezen!

Hoe beïnvloed je het gedrag van je lezers met een voorlichtingstekst? Een belangrijke vraag, zeker in de gezondheidscommunicatie. Puck van Soest van de Vrije Universiteit in Amsterdam onderzocht hoe je lezers aanspoort tot gezond gedrag.

Hoe kun je lezers met een voorlichtingstekst tot ander gedrag bewegen? Een lezer moet zich kwetsbaar voelen. Want: hoe kwetsbaarder de lezer zich voelt voor de risico’s, des te gezonder hij/zij zich zal gedragen. Daarnaast moet de lezer de tekst ook waarderen, want alleen dan leest hij/zij verder en is hij/zij bereid adviezen op te volgen.

LEZERS BEWUST MAKEN VAN GEZONDHEIDSRISICO’S
De kracht van een voorlichtingstekst wordt bepaald door de nadelen óf juist de voordelen van (on)gezond gedrag te noemen. Bijvoorbeeld: Gezond eten verhoogt de kans op een gezond hart en gezonde bloedvaten. Of: Vet eten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Van Soest onderzocht welk type voorlichtingstekst de lezer het meest motiveert om zich gezonder te gedragen. Wat bleek: de tekstvariant die de nadelen van ongezond gedrag benadrukt, verhoogt de motivatie van de lezer om zijn/haar ongezonde gedrag aan te passen. De verklaring: van deze tekstvariant gaat een zekere dreiging uit waardoor de lezer zich kwetsbaarder voelt. Om die kwetsbaarheid te verminderen zal de lezer zijn/haar ongezonde gedrag overdenken en wellicht aanpassen.

NEGATIEVE TOON NIET VAN INVLOED
Van Soest keek ook of het tekstgenre van invloed is op de overtuigingskracht van de tekst. Een voorlichtingstekst die hoog wordt gewaardeerd, zal lezers eerder aansporen tot gezonder gedrag, was de verwachting van Van Soest. Maar uit zijn onderzoek bleek dat de waardering voor beide tekstvarianten gelijk is. “Dit betekent dat je niet bang hoeft te zijn dat lezers je voorlichtingstekst die de nadelige gevolgen van ongezond gedrag benadrukt lager wordt gewaardeerd dan een positief geformuleerde tekst. De relatief negatieve toon van een voorlichtingstekst blijkt dus niet van invloed te zijn op de tekstwaardering van lezers.”

OVERTUIGINGSKRACHT VAN TEKSTEN
Wil jij je lezers aansporen tot preventief gedrag met een informatieve tekst? Benadruk dan vooral de nadelen van het ongezonde gedrag. Wil je preventief gedrag stimuleren met een verhalende voorlichtingstekst? Benadruk dan de positieve effecten van gezond gedrag. Verhalende teksten zijn pakkender en effectiever in positieve formuleringen dan in negatieve formuleringen.

Bron: Universiteit van Amsterdam


REACTIES

Hoe spoor je je lezer aan gezonder te leven?

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE