REËLLES NIEUWS

Een twijfelaar? Denk in een andere taal!

Andere taal brengt oplossing!

Andere taal brengt oplossing!

Een beslissing nemen heeft weinig te maken met ratio. Emotie speelt een veel grotere rol. Uit onderzoek blijkt dat denken in een vreemde taal tijdens het beslissingsproces rationelere beslissingen garandeert.

BEÏNVLOEDING VAN KEUZES
Wanneer we een beslissing moeten nemen dan wordt dat denkproces vaak, bewust dan wel onbewust, beïnvloed. Dat komt bijvoorbeeld veelvuldig voor in reclame- en media-uitingen. Dit heet het ‘framing effect’. Hiermee wordt de invloed bedoeld die de formulering van een keuzemogelijkheid heeft op je werkelijke keuze. Vergelijk zelf maar. ‘Als je je nu inschrijft voor de loterij heb je 50% kans om geld te winnen.’ Of. ‘Als je je nu inschrijft voor de loterij heb je 50% kans om geld te verliezen’. Zou jij je eerder inschrijven na de eerste of de tweede uiting?

NADENKEN, THINK OF NACHDENKEN
Onderzoekers aan de universiteit van Chicago legden proefpersonen situaties voor waarin  zij een beslissing moesten nemen. Met de voorwaarde dat sommige personen tot een oplossing moesten komen door in de moedertaal na te denken en andere proefpersonen in een vreemde taal. Proefpersonen die in een vreemde taal nadachten maakten een rationelere beslissing dan diegenen die in hun moedertaal naar een oplossing zochten.

TAAL EN EMOTIE
De onderzoekers vermoeden dat dit komt doordat een buitenlandse taal een grotere cognitieve en emotionele afstand creëert dan de moedertaal. Woorden in je moedertaal associeer je vaak, onbewust, met situaties die je eerder hebt meegemaakt of gevoelens die je eerder hebt gehad. Allerlei associaties die woorden in een vreemde taal niet oproepen. Uit een eerder onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam bleek ook al dat het gebruik van buitenlandse talen in reclame-uitingen juist niet de gewenste emotionele reactie oproept bij de ontvanger.

Beleef het ‘vreemde-talen effect’


REACTIES

Een twijfelaar? Denk in een andere taal!

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE