REËLLES NIEUWS

Waarom goed fantastisch moet zijn?

Het leven is vurrukkulluk!

Het leven is vurrukkulluk!

Websites waarop je je mening over diensten of producten kunt plaatsen schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Uit onderzoek blijkt dat de formulering van je mening erg nauw luistert. Het woord goed is niet goed genoeg, beter of, nog beter, best scoren beter.

HET GLAS IS HALF LEEG
Nederlanders klagen veel. Dat wordt vaak gezegd. Maar is dat wel zo? Uit onderzoek blijkt dat negatieve uitingen krachtiger overkomen op ontvangers dan positieve. Dus misschien complimenteren mensen meer dan ze klagen, maar blijven de klachten gewoon beter hangen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat negatieve woorden als meer negatief worden gezien dan positieve woorden als positief. Een half leeg glas is, in de perceptie van de taalgebruiker, leger dan een half vol glas.

FORMIDABEL, FANTASTISCH EN MIETERS
Toch kunnen goed-nieuws-boodschappers de strijd wel winnen. Namelijk door hun positieve boodschap te ‘overdrijven’. Een goed boek is niet goed, maar geweldig of fantastisch. Op die manier wordt een positieve boodschap wél als even krachtig gezien als een gelijksoortige negatieve. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Dus zij die uitbundiger zijn in het formuleren van lofuitingen zullen de lezer eerder overtuigen. Dus leef je uit!

Lees meer over dit fantástische onderzoek!


REACTIES

Waarom goed fantastisch moet zijn?

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE