REËLLES NIEUWS

De kracht van autisten

AutiPower!

AutiPower!

Naast problemen levert autisme ook onvermoede voordelen op. Dat blijkt uit AutiPower! Succesvol leven en werken met een vorm van autisme.

Die problemen en voordelen hebben Carlo Post en Jaap Brand ook ervaren Beiden zijn autist en werkten mee aan AutiPower! Post kreeg zijn diagnose pas als 46-jarige: het syndroom van Asperger, een vorm van autisme. Hij was toen allang getrouwd en vader van twee opgroeiende kinderen. Maar door de diagnose begreep hij waarom solliciteren hem zo veel moeite had gekost. En waarom hij, als hij dan een baan had, toch weer door een nieuwe baas werd ontslagen wegens vage ‘bedrijfseconomische’ gronden.

RUSTIGE WERKPLEK
Post zat niet stil na zijn diagnose en ontslag. Hij besloot dat hij hoe dan ook zou werken, met Asperger en al. Samen met een re-integratiebedrijf vond hij een werkgever die bereid was mee te denken. Post benoemde zijn Asperger en gaf aan waar hij goed in was, maar juist ook wat ze hem vooral niet moesten laten doen. Weinig contacten met klanten of verkooppraatjes. “Wat ik wél kan, is ingewikkelde zaken helder aan mensen uitleggen,” zegt Post. “Tijdens mijn studie heb ik ook mijn onderwijsbevoegdheid gehaald.” Post heeft een rustige werkplek nodig waar hij geen last heeft van langslopende mensen. “Daar werk ik nu, met klassieke muziek op mijn walkman. Dan heb ik geen last van omgevingsgeluiden.”

OMWEGEN
Brand doorliep zijn onderwijstraject met omwegen. Hij ging van de lomschool tot aan een promotie aan de Erasmus Universiteit. Het laat zich eenvoudig opschrijven, maar Brand worstelde intens met eenzaamheid, snelle overprikkeling en sociale angst. Gelukkig had hij wel plezier in zijn studie. Brand omschrijft zichzelf met een metafoor: “Niet-autisten krijgen een kant-en-klaar vliegtuig. Maar als autist krijg je een bouwpakket en moet je je eigen vliegtuig in elkaar zetten.”

TWEETALIG
Brand analyseerde volledig op eigen kracht zijn functioneren. Als autist komt hij vanuit losse details tot de grote lijnen. “Niet autisten kijken eerst naar het globale geheel en vullen dan de details in. Ik ben nu tweetalig. Ik kan op beide manieren redeneren.”

VERZWIJGEN
Brand verzweeg zijn autisme bij zijn sollicitatie. Hij benoemde vooral in waar hij goed in was: fundamenteel onderzoek. Pas later werd hij openhartiger. “Nu is mijn autisme juist mijn kracht.”

STERKE PUNTEN
Autisten zijn volgens Brand en Post erg loyaal als iemand hun vertrouwen heeft gewonnen. Daarnaast hebben ze behoefte aan duidelijkheid en consistentie. Dit stimuleert een heldere interne communicatie. Ook maakt het autisten sterk in het bewaken en uitdragen van de bedrijfscultuur. Daarnaast herkennen autisten sneller patronen in een verzameling losse gegevens. “En niet alleen in cijfertjes,” beklemtoont Brand, “maar ze krijgen ook snel inzicht in een bedrijfsstructuur en denken snel buiten vaste kaders omdat ze zich minder aantrekken van conventies.” Post: “Ja, mijn werkgever zei ooit dat elk bedrijf minimaal een paar autisten nodig heeft voor innovatie.”

BEELDVORMINGSCAMPPAGNE
Brand en Post hebben op eigen kracht van hun autisme hun sterke punt gemaakt. Met hun deelname aan AutiPower! willen ze de beeldvorming over autisme veranderen. Met dat doel heeft Brand de site Autisme ten top gelanceerd om autisten met elkaar in contact te brengen en elkaar te helpen bij het zoeken van een baan.

Bezoek Autisme ten top
Lees ook het hele artikel
Nieuwsgierig naar AutiPower!?


REACTIES

De kracht van autisten

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE