Diversiteit maakt krachtig!
Vacatures worden vaak geschreven vanuit standaardcompetenties en persoonlijkheden. Toch zijn vacatureteksten een prima middel om te werken aan de aantrekkingskracht van je organisatie. Hoe kan het ook?
Als je de eisen voor vaardigheden en competenties in vacatureteksten letterlijk neemt, lijkt de arbeidsmarkt alleen bestemd voor dezelfde persoonlijkheden. De sollicitant dient actief, enthousiast, energiek, dynamisch, flexibel, gedreven en proactief te zijn. Daarnaast moet hij/zij ook nog eens zelfstandig en in teamverband functioneren en beschikken over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
SCHAAP MET DE VIJF POTEN
Organisaties verliezen hun onderscheidend en innovatief vermogen zodra het om een vacaturetekst gaat. Zij gebruiken hetzelfde eisenpakket als hun concurrent. Alle originaliteit en authenticiteit verdwijnt als sneeuw voor de zon. Organisaties doen zichzelf daarbij ernstig tekort. Als organisatie maak je jezelf niet erg aantrekkelijk. Daarnaast zitten cliché-eisen de diversiteit van de organisatie in de weg.
DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Niet alleen zouden organisaties wat origineler uit de hoek mogen komen, daarnaast is geen organisatie gebaat bij werknemers die dezelfde eigenschappen en vaardigheden delen. Onderzoek van psycholoog Meredith Belbin uit 1998 wees uit dat de effectiviteit van een team medewerkers staat of valt met hun diversiteit. In een team wil je niet alleen energieke, enthousiaste netwerkers, maar ook iemand die bedachtzaam observeert. Een persoon die analytisch kan denken en een ander die creatief en origineel van aard is. Iemand die zich kan inleven en een type dat de wereld meer van een afstand beschouwd. Een breed scala aan persoonlijkheden zorgt voor meer effectiviteit.
VIS EENS IN EEN ANDERE VIJVER
Een organisatie is niet gebaat met ‘klonen’: in een divers team leren medewerkers van elkaar, wisselen verschillende denk- en werkwijzen uit en is er ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Vis eens in een andere vijver. Professionals met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn uiterst gedreven en willen graag bewijzen dat zij net zo competent zijn. Zij hebben vaak levenservaring waarvan anderen hun voordeel kunnen leren!
DOE HET EENS ANDERS
Hoe kan het ook? Kijk eerst naar de samenstelling van het team voordat je een vacaturetekst opstelt. Bepaal dan welk type persoonlijkheid een goede toevoeging zou kunnen vormen op het team. Schrijf vervolgens een vacaturetekst met realistische verwachtingen. Dat kan leiden tot het vragen van minder gebruikelijke competenties zoals bescheidenheid, introversie en bedachtzaamheid. Bijkomend voordeel is dat de vacature opvalt en de aandacht trekt. En zo de organisatie een origineel imago bezorgt.
Doe nog meer inpiratie op met de volgende artikelen: Synoniemen leiden tot moeilijkere teksten
Ziekenhuizen meest actief op social media
Duidelijke taal scoort!