REËLLES NIEUWS

Koppen met woordspelingen blijven hangen

Goede kop?

Goede kop?

Hoe zorg je er als schrijver voor dat een lezer uit het grote aanbod teksten juist die van jou kiest? En hoe zorg je dat je lezer jouw tekst vervolgens onthoudt?

Carly Timmerman van de Vrije Universiteit probeerde op deze twee vragen antwoord te vinden. Zij wilde weten welk effect koppen in combinatie met hun inhoud op lezers hebben. In het onderzoek keek ze naar twee dingen. In de eerste plaats naar wat voor soort kop lezers het beste onthouden en in de tweede plaats naar wat voor soort teksten lezers het beste onthouden.

KOPPEN
In vakliteratuur bestaat onderscheid tussen drie soorten koppen. Informatieve koppen, schema’s of tropen. Wat deze termen precies betekenen, laat zich het beste duidelijk maken met een voorbeeld van elk type kop:
Informatief: Wilders: vergelijking met Hitler onterecht.
Schema: Wilders woest om Hitler hetze.
Troop: Ich habe es nicht gewusst!

SCHEMA
Een schema kun je omschrijven als een overdreven versie van een ‘normale’ taaluiting. Voorbeelden van schema’s zijn stijlfiguren waarin herhaling voorkomt, zoals alliteratie (herhaling van de beginletter) en anaforen (herhaling van een woord of woordgroep). Een ander bekend schema is rijm.

TROOP
E
en troop is een stijlfiguur waarin woorden op een andere manier worden gebruikt dan hun letterlijke betekenis. Voorbeelden hiervan zijn de hyperbool (overdrijving), metaforen, woordspelingen en ironie. Een ander voorbeeld van een troop is het min of meer op een oneigenlijke manier gebruiken van een bestaande uitdrukking.

SOORTEN ARTIKELEN
In het onderzoek maakte de onderzoekster ook onderscheid naar de inhoud van de nieuwsteksten. Volgens haar zijn er informatieve nieuwsteksten en suggestieve nieuwsteksten. Voor de informatieve nieuwsteksten maakte ze gebruik van bestaande krantenartikelen. Daarnaast schreef ze van deze artikelen een suggestieve versie. Met suggestief bedoelt de onderzoekster dat schrijvers van suggestieve teksten naast het brengen van objectieve informatie ook bepaalde beelden en gedachten in de hoofden van hun lezers proberen te krijgen.

INTENSIVERENDE WOORDEN
In suggestieve teksten gebruikt de schrijver vaker intensiverende woorden als ‘heel’ en ‘verschrikkelijk’ en zoekt hij eerder het conflict. Dit kan door woorden te kiezen als ‘beweren’, ‘claimen’ of ‘ontkennen’ te gebruiken in plaats van het neutrale ‘zeggen’.

METHODIEK
De onderzoekster liet 202 respondenten suggestieve en informatieve teksten lezen met de drie verschillende koppen (informatief, schema, of troop) en testte vervolgens met een vragenlijst welke soort tekst en kop het beste werd gewaardeerd en welke de lezers het beste onthielden.

CONCLUSIE
Koppen met een troop waardeerde men hoger dan de twee andere soorten. Daarnaast blijken lezers informatieve teksten beter te onthouden dan suggestieve. Als je wil dat je lezers jouw tekst onthouden, dan kun je het beste een kop met een woordspeling gebruiken en deze laten volgen door een informatief artikel.

Lees hier het hele artikel over dit boeiende onderwerp


GERELATEERDE ARTIKELEN

Meer taaladviezen lezen?

Blokje Synoniemen leiden tot moeilijkere teksten
Blokje Duidelijke taal scoort!

Blokje Nederengels is niet te stoppen

REACTIES

Koppen met woordspelingen blijven hangen

SCHRIJF EEN REACTIE

code
Klik hier als u de code niet kunt lezen.
Velden met een * zijn verplicht.
REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE